הדרך לדירה > בלוג > מאמרים > תהליך קניית דירה
small wooden house

תהליך קניית דירה

קטגוריה: מאמרים
מאת: מערכת

תהליך קניית דירה – מדוע מדובר בתהליך מורכב?

תהליך קניית דירה הוא תהליך מורכב הכולל מספר היבטים הדורשים תשומת לב ובחינה מוקדמת.
התהליך לרוב מתחיל באיתור הדירה המתאימה, ממשיך בביצוע הבדיקות המקדימות הנדרשות, במו"מ על החוזה וחתימתו, בסיום התשלומים על הדירה, קבלת המפתח ובמקרים רבים גם שיפוץ הדירה.

באתר "הדרך לדירה" ערכנו מדריך יחיד ומיוחד במינו אשר מלווה ומנחה אתכם, שלב אחר שלב, בתהליך קניית דירה והכולל גם טיפים ותמרורי אזהרה אשר יסייעו לכם בתהליך קניית דירה. לכניסה למדריך לרכישת דירה – לחצו כאן. המדריך מותאם לתהליך רכישת דירת יד 2 ועל כן הטיפים ותמרורי האזהרה שמים דגש על תקלות או טעויות נפוצות בסוג זה של עסקאות.

מלבד יישום תהליך קניית דירה באופן מסודר ומובנה, שלב אחר שלב, כפי שמפורט במדריך, היעזרות באנשי מקצוע מתאימים במהלך התהליך יכולה להקל עליכם באופן משמעותי ולמנוע תקלות בלתי רצויות בתהליך. לביקור באינדקס אנשי המקצוע המומחים שבאתר והיכולים ללוות אתכם בתהליך – לחצו כאן.

השלבים בתהליך קניית דירה

בגדול, תהליך קניית דירה כולל ארבעה שלבים שאתם צריכים להכיר והם – השלב הטרום חוזי, שלב חתימת החוזה, השלב שאחרי חתימת החוזה ושלב קבלת חזקה.

בכל אחד מהשלבים בתהליך יש דגש על נושאים שונים שיש לטפל בהם ובכל אחד מהשלבים יש איש או אשת מקצוע מתחומים שונים שילוו אתכם באותו שלב.

כך למשל, בשלב הטרום חוזי הנכם מאתרים את הדירה המתאימה, מבצעים את הבדיקות המקדימות של הדירה (בדיקות משפטיות, בדיקות הנדסיות, בדיקות מיסויית ובדיקות תכנוניות) וכן בודקים את זכאותכם להלוואה מובטחת במשכנתא. בהתאם, בשלב הטרום חוזי תפנו לעזרתם של מתווך, עורך דין, חברת בדק בית ויועץ משכנתאות. כאמור, תוכלו ללמוד יותר על המטרות של כל שלב בתהליך קניית דירה ועל התפקיד של כל איש מקצוע בכל שלב במדריך לרכישת דירה שבאתר.

מהו תהליך קניית דירה? באתר תמצאו מדריך מקצועי ורחב היקף, אשר נכתב על ידי מומחים מובילים בענף תהליך קניית דירה – תהליך המעורבים בו גם גורמים ממשלתיים

הסיבה שתהליך רכישת דירה הוא תהליך מורכב הדורש ידע מקצועי נרחב היא לא רק העובדה שקיימים ארבעה שלבים בתהליך, אלא גם העובדה שמעורבים בתהליך הרבה גורמים ממשלתיים הנדרשים לתת את אישורם להעברת הזכויות בדירה מהמוכרים לקונים.

אילו גורמים ממשלתיים מעורבים בתהליך רכישת דירה?

ובכן, בראש ובראשונה רשות המיסים אשר המחלקה הייעודית שלה הנקראת בשם "מיסוי מקרקעין" בודקת וממסה את העסקאות המתבצעות בישראל בנכסי נדל"ן.
כך למשל, ותוכלו כאמור לקרוא על כך במדריך המורחב לרכישת דירת יד 2 שבאתר הדרך לדירה, קיימת חובה לשני הצדדים בעסקה לדווח על ביצוע העסקה למשרדי מיסוי מקרקעין במשרד האזורי המתאים ורק לאחר שהרשות בודקת את העסקה ואת המאפיינים שלה ושל הצדדים וקובעת את סכום המס לתשלום ורק לאחר שהצדדים משלימים את חובותיהם לרשות ומשלמים את כספי המיסים, מעניקה הרשות לצדדים את "אישורי המיסים" המיוחלים.

מלבד רשות המיסים המעורבת בעסקה יש לנו גם את הרשויות המקומיות והועדות המקומיות לתכנון ולבניה אשר גם הן צריכות לאשר, כי המוכרים אינם חבים לרשות או לועדה כספים בגין תשלומי ארנונה או בשל היטל השבחה. על המונח היטל השבחה תוכלו לקרוא יותר במילון המונחים שבאתר – לחצו כאן.

רק בתנאי שיינתן אישור העירייה ולעיתים גם את אישור הועדה המקומית (אם הוא ניתן בנפרד מהעירייה) להעברת הזכויות מהמוכרים לקונים, תוכלו להתקדם עם העברת הזכויות בדירה.

מאחר וקיימים חוקים שונים החלים על משרדי מיסוי מקרקעין ועל הרשויות המקומיות בקשר עם בחינת ומיסוי עסקאות נדל"ן ולאור העובדה שפעמים רבות יש לבצע תחשיבים של גובה המיסים ולנהל לגביהם הליכי ערר המעורבות של אנשי המקצוע המומחים הינה חיונית.

לסיכום, מאחר שהשלמת העסקה איננה תלויה רק בצדדים אלא באישורים שצריכים להתקבל מרשויות ממשלתיות ומהבנקים למשכנתאות, כאשר הליכי קבלת האישורים יכולים להיות כרוכים בהמצאת מסמכים, ביצוע תחשיבים וניהול הליכי ערר, מומלץ מאוד להיערך ולהיעזר באמצעות אנשי המקצוע המתאימים והמומחים בתחומם.